Dolfijnen spotten/San José/aardbeving - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van sanne hoogewerf - WaarBenJij.nu Dolfijnen spotten/San José/aardbeving - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van sanne hoogewerf - WaarBenJij.nu

Dolfijnen spotten/San José/aardbeving

Door: sannehoogewerf

Blijf op de hoogte en volg sanne

13 Februari 2012 | Costa Rica, Puerto Viejo

Hey allemaal!

Toch geen Elfstedentocht? Verder alles goed met iedereen? Hier gaat alles zijn gangetje.
Ik heb weer een hoop meegemaakt deze week.

Donderdag ben ik mee geweest op een dolfijnen spot toer, dat was echt heel erg gaaf! Ik moest om 8 uur ‘s ochtends in Manzanillo zijn. Me bus zou hier om 7:15 vertrekken maar om half 8 was hij er nog niet, dus toen heb ik maar een taxi genomen. Ik wilde namelijk niet dat de toeristen op mij moesten wachten voor een toer waar ze veel geld voor hadden betaald. Toen ik in Manzanillo aankwam stond de gids al te wachten maar de toeristen waren er nog niet. We hebben ruim een uur op ze moeten wachten, en raad is, het waren Fransen! Maar op deze stroeve start na was de dag echt perfect! We hadden mooi weer, maar niet te zonnig dus dat was wel fijn want ik wist nu zelfs weer te verbranden. We hebben drie groepen dolfijnen gezien. Het waren allemaal kleintjes (kan de naam niet herinneren, stom!). De gids had ook de boterneus dolfijnen gezien, maar die verdwenen weer onderwater voordat ik ze kon zien. Dit is echt een hele bijzondere plek om dolfijnen te potten, want het is de enige plek ter wereld waar deze twee soorten samen zijn gepot. Na het dolfijnen spotten zijn we naar een boerderij gevaren, wat ook heel bijzonder was. De gids liet ons verschillende soorten bomen, planten en vruchten zien. We kregen ook van alles te proeven. Zo kregen we een heel klein vruchtje wat ze hier de magicfruit noemen. We moesten hier een minuut op zuigen en daarna uitspugen. Meteen daarna kregen we een citroen. Deze smaakte zoet ipv zuur, daarom heet het dus de magicfruit. Alles wat je binnen 45 min na het eten van deze vrucht eet wat normaal zuur is, smaakt dan zoet. Na deze toer kregen we nog een half uurtje om in de baai te zwemmen en daarna gingen we weer met de boot terug naar Manzanillo. Ik vond het varen alleen al onwijs gaaf. We gingen heel hard over de golven heen die best wel hoog waren, waardoor we af en toen hele stukken door de lucht vlogen.

Van het weekend ben ik naar San José geweest om Kim op te zoeken. Het was vier uur met de bus, wat de heenweg goed te doen was. We hadden afgesproken bij de eerste bus van het Coca Cola terminal waarvan Kim dacht dat het het main busstation van San José was. Ik had het verder niet uitgezocht, want ik kon me herinneren dat het busstation waar ik was vertrokken vrij groot was. Eenmaal aangekomen in San José bleek ik niet op het Coca Cola terminal te zijn, maar wel op het main busstation. Toen heb ik maar een taxi naar Coca Cola genomen en daar stond kim gelukkig al te wachten. We hebben wat gegeten en daarna zijn we naar ons hotel gegaan om onze spullen te droppen om vervolgens flink te gaan shoppen. Toen we bij de receptie de weg naar het centrum vroegen stond er een Duitse jongen die ook die kant op moest dus hij heeft ons de weg gewezen. Wij dachten ok aardig, maar we kwamen ook gewoon niet meer van hem af, wat heel vervelend was want wij wilden bijpraten in het Nederlands en shoppen en we hadden natuurlijk maar 1 dagje. Toen het al tegen 3 uur was hadden we hem eindelijk geloosd, dus toen kon het shoppen beginnen. We hadden ervoor gekozen om naar het lokale centrum te gaan en niet naar het westerse gedeelte, verkeerde keuze!! Ik heb behalve teenslippers helemaal niks gekocht. Wat hebben ze hier een slechte kleding smaakt zeg en nog hartstikke duur ook! De kleding zag eruit alsof het of achter het raam thuis hoort of in een kinderkleding zaak, heel vreemd! We zijn wel even naar een markt geweest wat wel erg leuk was, alleen ze verkopen wel bij elk tentje dezelfde troep, maar dat is altijd zo bij dat soort markten. We hebben wel lekker churros gegeten en ’s avonds hebben we bij de pizzahut gegeten. Weer verkeerde keuze, want het was daar duur terwijl je heel goedkoop pizza kon krijgen in de lokale tentjes (hadden we kunnen weten). De volgende dag hebben we nog wat door de stad gelopen en hebben we op het busje gewacht die Kim zou ophalen want ze had een toer geboekt. Busje kwam niet, ben benieuwd hoe dat is afgelopen want ik moest opgegeven moment me eigen bus gaan halen. De terugweg was een stuk minder fijn. Ik had gelukkig wel een zitplek dit keer. Toen we weggingen uit San José was het 21 graden, wat best koud aanvoelde omdat het ook hard waaide. Het werd steeds warmer in de bus en in Puerto Viejo aangekomen was het 33 graden. Het verbaasde me echt dat er zo een groot verschil in temperatuur kan zitten in zo een klein landje. Maar ik denk dat het met het hoogte verschil te maken heeft.

Vanochtend werd ik letterlijk wakker geschud. Er was een aardbeving van 5.9 op de schaal van richter. Het epicentrum ligt aan de Pacifische kust dus we hebben het hier gelukkig niet heel zwaar gevoeld. Ik denk als het hier was geweest dat er dan behoorlijk wat gebouwen waren in gestort, want het ziet er allemaal niet zo stevig uit hier. Ik kreeg vanochtend meteen een email van het crisiscentrum van school, dat ze me hadden geprobeerd te bellen. Ik heb nu een Costa Ricaans nummer en ik was vergeten om dat door te geven, maar in ieder geval wel goed dat ze meteen contact opnamen.

Ik heb net even besproken met een collega hoe we het leguanen project gaan aanpakken dus daar komt ook eindelijk wat meer vaart in. Voor de rest heb ik nog geen idee wat ik van de week ga doen. Misschien dat ik de waterval een keer ga bekijken van het weekend. Er schijnt hier een mooie waterval op fiets afstand te zijn, dus daar moet ik wel even heen.

Hasta la próxima! X

  • 13 Februari 2012 - 18:30

    Corrie:

    Hola Sanne,

    Mooi dat alles goed gaat, hier gaat ook allen z'n gangetje. De vorst is weer uit de lucht en dus de schaatsgekte ook. Het was wel leuk hoor dat bijna iedereen met dat ijs in de weer was.
    Leuk joh dolfijnen spotten, is het ook nog de tijd om walvissen te spotten of moet je dan verder van Puerto Viejo vandaan?
    Ben je al helemaal aan de warmte gewend en vorige keer schreef je dat je zelf zou gaan koken, kan dat ook op je kamer of doe dat ergens anders.
    Nou weer een leuke week en tot schrijfs.

    Groetjes van Co en Corrie

  • 13 Februari 2012 - 18:46

    Co:

    Hoi, best heftig om een aardbeving mee te maken.

    Groetjes Co

  • 13 Februari 2012 - 18:56

    Mam:

    Hee Sanne, heftig die beving. Zal kim er nog wat van gemerkt hebben? Leuk die dolfijnen! ging die boot net zo hard als toen in Griekenland weet je nog dat met die banden. Apart die vruchten was het wel lekker. Goed dat je niets kon kopen straks kan je koffer niet meer dicht maar dat moet dan zeker in onze koffer?? Nou San, het schiet lekker op tot heel gauw . Veel plezier en succes met de leguanen. Groetjes Mam

  • 13 Februari 2012 - 21:49

    Britt K:

    Dolfijnen kijken, leuk sannie! Haha, en meteen verbrand.. Ik ken het :)
    Ik vind het elke keer weer leuk om te lezen hoe het met je is!

  • 19 Februari 2012 - 18:47

    Reinie:

    hoi Sanne,
    Heel leuk om iedere keer je reisverslag te lezen.Je hebt al veel meegemaakt. Gezellig dat je ouders komen volgende week .Ik zal alle spannende verhalen wel horen van je moeder. Sanne nog heel veel plezier in Costa Rica .En ik blijf je reisverslagen lezen. Gr.Reinie

  • 19 Februari 2012 - 21:57

    Marga:

    Hallo Sanne,
    Afgelopen vrijdag jouw moeder gesproken op de verjaardag van Carla. We hebben het natuurlijk uitgebreid gehad over jouw ervaringen. Ik vind het erg leuk jouw verhalen te lezen en ik heb bewondering voor de manier waarop je alles doet. Geniet ervan!
    Hartelijke groeten,
    Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo

Stage Costa rica

Recente Reisverslagen:

28 Juni 2012

Laatste maand

23 Mei 2012

Weekendje Cartago

03 Mei 2012

Paardrijden met Kim/bezoek Anne

23 April 2012

Scary monkeys

04 April 2012

Bocas Del Toro
sanne

Verslag van mijn stage in Puerto Viejo, Costa Rica.

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 19693

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 04 Maart 2015

Backpacken door Oceanie en stukje Azie

03 Januari 2012 - 01 Juli 2012

Stage Costa rica

Landen bezocht: