Eerste stage week - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van sanne hoogewerf - WaarBenJij.nu Eerste stage week - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van sanne hoogewerf - WaarBenJij.nu

Eerste stage week

Door: sannehoogewerf

Blijf op de hoogte en volg sanne

13 Januari 2012 | Costa Rica, Puerto Viejo

Hallo allemaal!

Mijn eerste stage week zit er alweer op!
ATEC is een klein sfeervol winkeltje/tour office/ internet café met achteraan een klein kantoortje. De sfeer is heel informeel en ik kan doen en laten wat ik wil. Er werken op dit moment 5 vrouwen, de twee Franse vrijwilligers, de Amerikaanse intern en ik. Mijn werk tijden zijn maandag t/m vrijdag van 10 tot 18 met tussendoor een uurtje om te lunchen. Ik hou me netjes aan deze tijden, maar als ik een uur later kom of een uur eerder weg ga vinden ze het ook goed. Ik had van te voren met mijn stage begeleidster afgesproken dat ik de eerste maand vooral front office werk zou gaan doen. Dit is dus ook wat ik de eerste drie dagen heb gedaan. Dit houdt in kassa en tours verkopen. Ik vind front office echt heel saai en ik kan de mensen ook nog niet zoveel vertellen omdat ik nog niet veel afweet van de omgeving en de tours en mijn Spaans is niet geweldig. Daarnaast heeft mijn studie ook niks met front office te maken. Daarom probeer ik nu zoveel mogelijk back office werk te doen en dat vinden ze ook prima. Vandaag heb ik geleerd om producten in het systeem te registreren en om prijzen te berekenen, dat was best leuk werk. Daarnaast heb ik al een beetje aan mijn Destination Analysis gewerkt en ik ben samen met Jean and Julie bezig aan een project om Puerto Viejo schoon de krijgen.

Dinsdagavond ben ik mee geweest op een night hike. Van te voren vond ik dit best wel eng omdat je echt van alles tegen kunt komen in de jungle en dan is het nog donker ook. We waren met twee toeristen (een jong Amerikaans stel) en de gids en zijn vrouw. Ik kon niet mijn mooie nieuwe tropenschoenen aan, want we zouden een stuk door het water gaan lopen dus ik kreeg rubberen laarzen. Maar goed ook, want zelfs met die laarzen aan zat mijn broek onder de modder! Ik vond het echt super gaaf en ik voelde me best veilig met die gids. Ik heb echt heel veel gezien: 4 slangen, tarantulas (deze leven in een gat in de grond en bouwen geen web), heel veel andere soorten spinnen, kikkers, mega (giftige) mieren, parasolmieren (die hard aan het werk waren), allerlei insecten, kikkerdril met visjes erin, een aapje, en in het water heel veel garnalen en een mega kreeft (die ook in een gat in de grond leeft). Ik had echt niet verwacht om garnalen en kreeften tegen te komen in de jungle! Elke keer als we een garnaal zagen hakte de gids hem door midden en stopte hem in zijn rugzak. Dat vond ik wel een beetje jammer, maarja beter om je eten zelf te vangen dan het te kopen. Toen we het aapje zagen stonden we een heel tijd naar boven te kijken. Ondertussen kropen er allemaal rode mieren bij het meisje in haar laarzen, dus die gilde het opgegeven moment uit. We waren allemaal zo gefocust om die mieren van haar af te halen (het was natuurlijk pikdonker) maar ondertussen kropen ze ook bij mij in me laarzen, dus toen gilde ik het ook uit! Halverwege hadden we even een break waar we wat tropische vruchten te eten kregen en de gids zijn jointje rookte. Toen we weer verder gingen kwamen we een aantal cocao bomen tegen met rijpe vruchten. De gids maakte er een open zodat we konden proeven. Echt super lekker, smaakt helemaal niet naar chocola, het smaakt fris en een beetje zuur. Ik heb heel veel foto’s gemaakt dus ik zal er een aantal posten.

Gisteren ben ik met een collega (Ana) mee geweest op haar tour. Zij doet een fiets tour door het Kekoldi Indigenous Reservaat. We zijn eerst naar Corredor Biológico geweest, daar kweken ze tropische en inheemse boomsoorten voor de herbebossing van heel Costa Rica en vooral het Talamanca gebergte. Daarna zijn we naar een chocolade boerderij van een BRIBRI familie gegaan. Daar werd uitgelegd hoe ze de chocola maken en ze vertelde ook traditionele verhalen over hun stam. Aan het eind mocht ik alle soorten chocola die ze maken proeven: echt heaven! Hierna zijn we naar Ana haar huis gefietst om wat te eten. Ze had wraps klaar gemaakt op de manier hoe ik dat ook altijd met mijn huisgenoten doe, alleen dan veel uitgebreider. Ze had 3 soorten sauzen (tomaat, avocado en bonensaus) en heel veel soorten groenten, ik heb weer genoten! De man van Ana heeft een heel tijd in Duitsland gestudeerd en hij is ook veel in Nederland geweest, dus dat was wel leuk om over te praten! Na het eten zijn we nog langs het recycle project gegaan en daarna naar het leguanen project. Het laatste wordt mijn project. De groene leguaan wordt hier gefokt en als ze groot genoeg zijn worden ze uitgezet. Dit doen ze omdat het een bedreigde diersoort is in Costa Rica. Dat komt doordat ze hier als een delicatesse worden gezien en nog steeds veel worden gegeten. Ik geloofde echt mijn ogen niet toen ik het project zag, nu snap ik waarom ze vrijwilligers nodig hebben. Het is echt helemaal vervallen! Behalve een heel oud vrouwtje en een half dode hond was er niemand aanwezig, dus Ana heeft me even rond geleid. Ik had even een leguaantje opgepakt want dat leek me wel leuk. Hij viel meteen inslaap, omdat ik zulke warme handen had. Alleen na een tijdje had hij genoeg van me, die beesten hebben echt scherpe klauwen! Me handen zaten helemaal onder het bloed Maargoed ik moet de komende maanden dus hard aanpoten om dit project te redden. Er is echt geld nodig, want het project wordt niet meer ondersteunt door de overheid en de mensen in het reservaat zijn zelf straatarm.

Gister avond ging ik heel even snel wat eten bij een restaurantje om de hoek. Er zat één ander meisje en die was blij dat ik daar ook kwam zitten, dus we raakten al snel aan de praat. Na een tijdje in het Engels te hebben gesproken bleek zij ook Nederlands te zijn! Ze doet vrijwilligerswerk bij het jaguar opvangcentrum. Ze is pas 19 jaar en reist in haar eentje door Centraal Amerika! Morgen heb ik weer met haar afgesproken:) Ik heb trouwens een mailtje terug gekregen van Hidden Garden en ik mag morgen langs komen om de kamer te bekijken. Ik hoop dat het wat is en dat ik het nu wel kan vinden. Maar dat zal wel goed komen want mijn franse collega gaat mee:) Morgen ochtend vroeg ga ik naar de biologische markt hier en morgenavond gaan we uit. Dinsdag ga ik samen met Ana en de andere interns per bus en boot opbezoek bij een man die hike trails organiseert. Dit zijn transcontinentale trails door het Talamanca gebergte die wel tot 18 dagen kunnen duren! Deze man verdient bijna niks omdat maar weinig mensen zo gek zijn om deze tour te boeken. Daarom gaan wij er dinsdag heen om te bespreken wat de opties zijn voor kortere/makkelijkere tours.

Eigenlijk wilde ik pas zondag weer wat posten, maar ik had weer zoveel te vertellen! Nou ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat!?

Hasta la proxímo!

  • 14 Januari 2012 - 06:32

    Co En Corrie:

    Hoi Sanne

    Meid wat doe je allemaal leuke dingen.
    Wij vinden dat je al wel heel veel kan vertellen over de omgeving dus je weet er al veel van. We zijn gisteren op de vakantiebeurs geweest was weer leuk. We kijken er erg naar uit om naar je toe te komen. Je hebt erg mooie foto's van de kikkers. O ja, was wel leuk he die brulkikker het blijft bij de kikkrers. Nou we gaan een stukkie lopen. Tot schrijfs en geniet ervan.

    Groetjes Co en Corrie

  • 14 Januari 2012 - 12:15

    Lars:

    Mooi verhaal weer. Die night hike is wel echt super tof. Succes met de kamer zo.

    Groet Lars

  • 14 Januari 2012 - 12:59

    Reiniev Beelen:

    Hoi Sanne ,
    Wat leuk om je verslagen te lezen.
    Je hebt al veel meegemaakt.
    Nog een fijne tijd in Costa Rica en ik blijf je volgen.

    Gr.Reinie

  • 15 Januari 2012 - 21:23

    Peter En Gerda:

    Hoi Sanne , leuk je verhalen te lezen je maakt zo wel wat mee en hele mooie foto's van toch wel enge beesten! Wij komen net van het feestje vandaan van je ouders was gezellig en hebben niet op jou gedronken maar gedanst.
    Sanne geniet van je stage en groetjes van ons allemaal x

  • 18 Januari 2012 - 11:07

    Ina (Minca's Moeder):

    Hoi Sanne,

    Ik ben er eens even goed voor gaan zitten met een kop koffie om jouw verslagen te lezen. Wat heb je in korte tijd al veel meegemaakt! Zo te merken sta je daar wel je mannetje!
    Ik hoop dat het inmiddels gelukt is met die andere kamer. Het is heel leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Hebben jullie al met elkaar kunnen skypen?
    Wij alleen even toen Minca in het B&B zat. Als zij in februari die andere kamer met internet heeft, zal dat wel makkelijker gaan. Ik wens je heel veel succes en een fijne tijd daar en hoop dat je inzet voor het leguanen project wordt beloond!

    Groetjes, ook van Minca's vader,
    Ina

  • 18 Januari 2012 - 18:11

    Carla:

    Jeetje Sanne, wat heb jij veel te vertellen. wij vinden het hartstikke leuk om je verhalen te lezen. ik vind het echt knap van je wat je allemaal in je eentje onderzoekt en uitzoekt en met zo'n night hike mee gaat. spannend allemaal hoor. ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

    groetjes Carla en Kees

  • 22 Januari 2012 - 19:51

    Britt K.:

    weer leuk om te lezen!!!

  • 26 Januari 2012 - 10:03

    Tamara:

    Wauw San, jaloersmakend verhaal dit (behalve van de mieren in je laarzen)! Liep even achter op schema met je verhalen, ga nu snel je nieuwe verslag lezen! Dikke knuffel X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo

Stage Costa rica

Recente Reisverslagen:

28 Juni 2012

Laatste maand

23 Mei 2012

Weekendje Cartago

03 Mei 2012

Paardrijden met Kim/bezoek Anne

23 April 2012

Scary monkeys

04 April 2012

Bocas Del Toro
sanne

Verslag van mijn stage in Puerto Viejo, Costa Rica.

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 19706

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 04 Maart 2015

Backpacken door Oceanie en stukje Azie

03 Januari 2012 - 01 Juli 2012

Stage Costa rica

Landen bezocht: